• پوستر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    پوستر را معمولا برای دادن اطلاعات در مورد موضوعات مختلفی استفاده می‌کنند که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد. به طوری که در یک صفحه با ابعادی که از پیش مشخص شده است بتوانند این اطلاعات را به خوبی جمع آوری و به مخاطب منتقل کنند.

    ابعاد پوستر باید به صورتی باشد که از فاصله دور هم دیده شود و برای مخاطب قابل تشخیص باشد. معمولا پوستر ها به منظور استفاده روی دیوارها تهیه می‌گردند و دقیقا به همین دلیل در سایزهای بزرگ و معمولا به صورت عمودی طراحی می‌شوند تا باعث جلب توجه بیشتر باشند و بتوانند اطلاعات لازم را منتقل کنند. به همین دلیل است که به پوستر را با عنوان دیوار کوب نیز می‌شناسند.

    هدف از تهیه پوستر ممکن است تبلیغ یک اثر هنری، نمایشگاه و یک فیلم سینمایی باشد و یا حتی هدفی اقتصادی در آن نهفته باشد. امروزه از پوستر ها در امور آموزشی نیز استفاده می‌شود.

    پوستر ها در عین این که میرا و زودگذر هستند اما می‌توانند تاثیر ماندنی هم داشته باشند و این بستگی به موضوع پوستر و همچنین عملکرد طراح آن دارد.

    اگر قصد دارید محصولی را معرفی را معرفی کنید یا یک اتفاق هنری یا فرهنگی را به اطلاع عمومی برسانید بهترین و اولین راه، طراحی یک پوستر زیبا و چشم نواز است. مخصوصا اگر محلی که پوستر را در آن نصب می‌کنید، دیوار یکی از خیابان ها و مکان های پر رفت و آمد و شلوغ باشد.

    امروزه طراحی پوستر یک کار کاملا تخصصی است که می‌تواند به عنوان یک شغل پردرآمد و جذاب و پولساز، آینده شغلی افراد متخصص را تامین کند.

    پوستر ها به عنوان آگاه کننده و ترویج دهنده کالا برای فروش به نوعی فروشنده کالا محسوب می‌شوند. رنگ ها و فونت کلمات تاثیری ویژه و به سزا در طراحی پوستر و در نهایت جذب مخاطبان آن را دارند. پس انتخاب و سلیقه طراح عاملی مهم در جذابیت پوستر هاست.

    معمولا بسته به جایی که قرار است پوستر در آن نصب شود یا موضوعی که پوستر باید آن را تبلیغ نماید ابعاد پوستر ها هم متفاوت است. اندازه پوستر ها از سایز A4 تا ۱۰۰*۷۰ طراحی می‌شوند و در طراحی آن ها می‌توان از ترکیب عکس و نوشته استفاده کرد.

     

    البته در بعضی پوستر ها هم هر کدام از این دو عنصر یعنی واژه و تصویر به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بعضی طراحان معتقدند که به این شکل جذابیت پوستر بیشتر خواهد بود.

    در فارسی به جایلغت پوستر ( Poster ) از واژه اعلان استفاده می‌شود. اگر بخواهیمدرمورد تاریخچه پوستر صحبت کنیم باید بگوییم اولین پوسترها روی چوب طراحی شده بودند و تاریخ ابداع آن ها به اواخرقرن نوزده میلادی بازمی‌گردد اما سرچشمه پوستر را در نقوش آشوری و بابلی و ایرانی نیز می‌توان یافت.

    از ژول شره به عنوان پدر پوستر یاد می‌شود. با این که تنها ۳۰ پوستر از او به جا مانده است اما توانایی و مهارت او در شناخت رنگ ها و استفاده از لیتوگرافی در طرح هایش که از باسمه های ژاپنی الهام گرفته بود آثار او را به خوبی ماندگار نموده است.

    منبع : تهران پرینت


  • Commentaires

    Aucun commentaire pour le moment

    Suivre le flux RSS des commentaires


    Ajouter un commentaire

    Nom / Pseudo :

    E-mail (facultatif) :

    Site Web (facultatif) :

    Commentaire :